Klantenservice
0
Sluiten

Categorieën

Filters
    Chris - Donderdag 26 December 2022

    Begrafenis bij Jehova getuigen

    Elke religie heeft eigen gebruiken en rituelen rondom belangrijke gebeurtenissen in het leven. Ben jij uitgenodigd voor een begrafenis bij Jehova getuigen en wil je weten wat je kan verwachten? Wij vertellen je alles over de begrafenis bij Jehova getuigen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

     

    Wat geloven Jehova’s?

    Veel mensen kijken met gemengde gevoelens naar het geloof van Jehova’s. Het eerste wat in ze opkomt, is dat het die mensen zijn die op de meest onmogelijke momenten aan de deur komen om te vertellen over hun geloof. Het geloof ontstond in de negentiende eeuw als een afsplitsing van het christelijke geloof. God wordt Jehova genoemd en Jezus, zijn zoon, is het grote voorbeeld. Ook hebben Jehova’s hun eigen bijbel. Net als Jezus proberen Jehova getuigen anderen te bekeren. Jehova’s vieren geen kerkelijke feestdagen en ook geen verjaardagen.

     

    Hoe kijken Jehova getuigen tegen de dood aan?

    De bijbel is de leidraad voor Jehova getuigen bij alles rondom het overlijden. Toen Jezus aan het kruis gestorven was, rouwden zijn volgelingen om zijn dood. Ook voor Jehova’s is het dus normaal om verdrietig te zijn om het overlijden van een dierbare. Een begrafenis is dan ook geen feest, maar een bijeenkomst waarbij de nabestaanden gesteund worden. De begrafenis wordt gezien als het definitieve afscheid. Er worden geen jaarlijkse herdenkingsfeesten georganiseerd of offers gebracht. Ook praten met een overledene is niet mogelijk volgens Jehova getuigen, want de overledene leeft niet voort. Wel is er de hoop dat de doden ooit weer op zullen staan tijdens de opstanding.

     

    De invulling van de begrafenis bij Jehova getuigen

    Jehova’s vullen hun leven bescheiden in en dat is ook terug te zien bij een uitvaart. Het afscheid is ingetogen en de begrafeniskist is sober zonder uitgebreide versieringen. Het afscheid vindt plaats in de Koninkrijkszaal, vergelijkbaar met een kerk bij Christenen. Ook worden er wel uitvaarten georganiseerd in het crematorium, het uitvaartcentrum, op de begraafplaats of bij de overledene of nabestaanden thuis. Tijdens het afscheid wordt een toespraak gehouden, er wordt gebeden en gezongen. De bijbel is bij al deze onderdelen het uitgangspunt. Ook mensen die geen Jehova getuige zijn, zijn welkom bij de begrafenis of crematie.

     

    Begraven en cremeren is beide mogelijk

    In de bijbel vinden zowel crematies als begrafenissen plaats en beide zijn daarom toegestaan bij Jehova's. Volgens Jehova’s is het stoffelijke lichaam van mensen ook niet nodig voor de opstanding. De keus voor begraven of cremeren is dus een eigen beslissing of is een keus die aan de nabestaanden wordt overgelaten.

     

    Een uitvaart organiseren met hulp van de UitvaartStore

    De UitvaartStore heeft veel ervaring met het leveren van ondersteuning bij begrafenissen en crematies van allerhande culturen en religies. Met onze uitvaarthulp bepaal je zelf hoeveel ondersteuning je nodig hebt bij het zelf regelen van de begrafenis.

     

    Heb je onze urnen en rouwbloemen al gezien?

    urn kopen

    UitvaartStore Praatjes

    Recente artikelen

    Vergelijk 0

    Voeg nog een product toe (max. 5)

    Start vergelijking

    Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »
    ← Keer terug naar de backoffice    Wij zijn tijdelijk gesloten door groot onderhoud. Reeds geplaatste bestellingen worden wel verwerkt. Verbergen